We had a dream - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Arjen en Dagmar - WaarBenJij.nu We had a dream - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Arjen en Dagmar - WaarBenJij.nu

We had a dream

Door: Arjen en Dagmar

Blijf op de hoogte en volg Arjen en Dagmar

07 September 2008 | Paraguay, Asunción

Na vier maanden is het tijd geworden om te vertrekken uit Paraguay.

We hebben net twee weken met Fokke en Marijke rondgetrokken in Argentinie en Paraguay en onder andere drie dagen in Buenos Aires doorgebracht, de watervallen van Iguazu bezocht en overnacht op een Estancia (boerderij).

Daarnaast hebben we een groot afscheidsfeest gevierd op Arjen's verjaardag en is zijn boomkwekerij feestelijk geopend (met TV ploeg en krant).

Kortom, we zijn klaar om te vertrekken!

Maar… Paraguay nog niet.
Het resultaat: autopapieren die na 4 weken nog niet in orde zijn en een auto die het nodig vindt het ene na het andere kwaaltje te ontwikkelen.

Het zag er allemaal zo goed uit. Na lang zoeken, hadden we een Chinees gevonden die van zijn auto af wil omdat hij een nieuwe heeft gekocht. Chinezen staan hier bekend als zuinig op hun spullen, dus met ook nog eens een originele Toyota LandCruiser (echt een zeldzaamheid in Paraguay) zaten we helemaal goed..
Alle papieren in orde, een godswonder in dit land waar iedereen zijn zaken illegaal regelt, veel wordt gestolen of ‘overgedragen’ als onderdeel van allerlei ‘deals’.
Na twee checks door een mechanicien, bleek een setje nieuwe banden en wat klein onderhoud genoeg om ons 30.000 km rond te rijden over weg en alles wat daar bij in de buurt komt. Een heuse 4x4. Blijft het geluk ons dan toelachen?

Inmiddels 4 weken verder, hebben we nieuwe banden, zijn zo hier en daar wat tandwielen vervangen, is de vering verniewd, is ook de airco opnieuw aangesloten en hebben we de turbo moeten laten reviseren. Klein onderhoud zou ik inmiddels toch liever groot onderhoud willen noemen.

Maar dan heb je ook wat... nou ja, bijna...met een auto die ongeveer een liter olie per 300 km verliest, kunnen we niet op reis. Gelukkig hebben we de mechanicien hier ook van kunnen overtuigen.

Maandag is z’n laatste kans, dan ondergaat ie een open hartoperatie, waarvan we alleen maar kunnen hopen dat deze goed uitpakt. Mocht dit niet zo zijn, dan pakken we ons verlies en wordt het reizen zonder auto.

Na 6 maanden waarin het ons voor de wind is gegaan, komt dit even stevig aan. Ook in financiele zin, maar ja, zo ontdekken we weer een andere kant van Paraguay. Mensen verkopen alles en garanties bestaan niet. Onze mechanicien werkt volgens het abc-principe: als iets niet werkt, vervangt hij ‘a’ en kijkt dan of het probleem verholpen is. Zo niet, vervangt hij ’b’ en zo kan hij nog wel even doorgaan. En dat doet hij ook rustig, zonder enig schuldgevoel over het niet leveren van resultaat. Geloof ons, we hebben al heel wat tussenstappen betaald.

Ook dit hoort bij reizen!

Steunbetuigingen en donaties zijn welkom en kun je plaatsen op: www.dnaopreis.waarbenjij.nu

• 08 September 2008 - 15:27

Machiel:

Hey Kerel,

Ik probeer je al een tijdje terug te bereiken. Maar lukt nog niet echt. Natuurlijk gaan we alles netjes in orde maken! Had je trouwens mijn sms-je nog gekregen? Ik hoor er namelijk niets meer over...

Groetjes,

Machiel

• 14 September 2008 - 08:23

Henk En Derkje:

We wensen jullie een rijdende 4x4 toe. Zou toch prachtig zijn en wonderen gebeuren!
    Verder al het goede en genieten doen jullie zo te lezen. Groet Henk en Derkje.