Chiloé: nat, natter, natst - Reisverslag uit Quellón, Chili van Arjen en Dagmar - WaarBenJij.nu Chiloé: nat, natter, natst - Reisverslag uit Quellón, Chili van Arjen en Dagmar - WaarBenJij.nu

Chiloé: nat, natter, natst

Door: Dagmar

Blijf op de hoogte en volg Arjen en Dagmar

05 November 2008 | Chili, Quellón

Sinds een dag of drie zijn we op het eiland Chiloé in het zuiden van Chili. Dit eiland kun je vanuit Puerto Montt alleen bereiken via een veerboot. Met bus en al maken we de oversteek en slapen een nacht in Castro. De hoofdstad van het eiland.

De volgende dag pakken we een bus naar één van de twee nationale parken op het eiland. Het is namelijk eindelijk zover... we gaan kamperen! In Puerto Montt hebben we dikkere slaapzakken kunnen kopen. Goed voorbereid gaan we op weg.

De camping bij het nationale park ziet er schitterend uit. Perfecte ligging aan een meer, in de zon. Heerlijk. Wel jammer dat er geen warme douches zijn. Het hoogseizoen is nog niet aangebroken en tot die tijd zijn de voorzienigen slechts van minimum niveau. Ach... zo lang we maar een vuurtje kunnen stoken.

De slaapzakken bewijzen hun kracht die avond. Met geen enkele moeite doorstaan we de toch wel waterkoude nacht. `s Ochtends pakken we goedgehumeurd en in de zon onze spullen in.

Op naar Cole Cole. Een hike van twee keer vijf uur naar een afgelegen strand middenin het Nationale park. Met natuurlijk alleen de noodzakelijk spullen op onze rug: tent, slaapzakken, een setje schone kleren, warme jassen en genoeg eten en drinken voor overdag.

Binnen twee uur na vertrek slaat het mooie weer om. Regen, regen en nog eens regen. Samen met de harde wind (van voren) zorgt die ervoor dat we binnen een kwartier natter dan nat zijn. Balen! We moeten tenslotte nog drie uur lopen. Waarom hebben we die poncho`s eigenlijk niet meegenomen?

Onderweg vinden we een plek om op te drogen. De rest van de wandeling lopen we in de miezerregen en af en toe een waterig zonnetje. Al met al niet slecht. Bij Cole Cole aangekomen, wordt al snel duidelijk dat laagseizoen betekent: geen enkele voorziening. Geen water, geen berghut en dus ook geen warm avondeten. Die avond dus maar warme (boven het vuurtje) broodjes met kaas en salami. Gelukkig hebben we de tent wel meegenomen!

Cole Cole is trouwens een mooie plek die je doet denken aan The Beach (film met Leonardo di Caprio). Met zonnig weer moet het een paradijsje zijn. Met regen is het een plek die wij de volgende ochtend, als de regen even stopt, snel verlaten.

Op de terugweg meer regen. Nu gelukkig wel met wind in de rug... Natter dan nat (zelfs onze onderbroeken en sokken zijn doorweekt) halen we drie en een half uur later met geluk de bus naar Quellon.

Op naar beter weer!

• 30 Oktober 2008 - 21:41

Henk En Derkje:

We blijven genieten van jullie verslagen, prachtig!!! Nog heel veel reisplezier toegewenst. Henk en Derkje

• 04 November 2008 - 16:48

Maarten Hoffer:

Wat klinkt het ongelooflijk mooi wat jullie allemaal aan het bekijken zijn Arjen! Ik zie zo een beetje heel Zuid-Amerika voorbij komen. Jaloers!!!

Groet Maarten

• 04 November 2008 - 16:49

Diego:

Lieve DNA,

Dit is mijn eerste berichtje dat ik op een blog achterlaat. Wacht eigenlijk op de update over Pablo Neruda, maar jullie zullen wel te druk zijn met genieten.

Heb veel over jullie gehoord, komen jullie snel persoonlijk langs?

Kusje, Diego

• 06 November 2008 - 16:48

Ex-kamerolifant:

Wij zijn ook HELEMAAL doorweekt geweest op Chiloe, was zelfde periode, schat ik, rond september, misschien. Wij hadden regenpakken, en nog zijn we helemaal doorweekt.
    (overigens hebben we ook vlooien opgelopen in de herberg, waar we onder een schapenvel hebben geslapen, dus misschien moeten jullie blij zijn dat alles dicht was ;)

• 13 November 2008 - 14:10

MrTiddy:

Hellootjes,

Dat klinkt goed allemaal. Terwijl jullie bevriezen zitten wij juist in een parkje waar het zo tussen de 35 en 40 graden is! En dat is wel een beetje warm. We zouden eigenlijk moeten middelen. Er zijn hier trouwens ook veel mooie vogeltjes, Arjen!

Tot snel!

Machiel